Forma és tartalom

Ha nagyon leegyszerűsítjük, erről van szó. Tartalom, megfelelő formába öntve. A kettő nem létezhet egymás nélkül. Egy tartalom nélküli oldal bármilyen szépen kidolgozott, látványos, hamar elveszíti a látogatókat, mert nem nyújt hasznos információkat. Fordítva ugyanígy igaz, a megfelelő tartalomhoz áttekinthető, harmonikus és figyelemfelkeltő megjelenés kell.

a forma

Szín, térelrendezés, egyensúly, kontraszt… sorolhatnánk. Eszközök, amelyek megteremtik az összhangot, hangsúlyt adnak a tartalomnak.

A megjelenést célszerű úgy kialakítani, hogy a várható célközönség elvárásának, ízlésének megfeleljen. Egy üzleti vállalkozás weboldala komolyabb, szigorúbban megkomponált. Itt a szakmai hozzáértést, kompetenciát kell előtérbe helyezni. Egy divatcikkeket, kozmetikumokat értékesítő oldal lehet színesebb, feltűnőbb, csillogóbb. Egy gyerekeknek szánt oldal könnyen befogadható, számukra ismerős figurákat tartalmaz.

Összességében a lényeg: az első néhány másodperc eldönti, hogy a látogató marad a weboldalon, olvas, böngészik, esetleg vásárlóvá válik, vagy továbblép egy másik weboldalra. Ezt a néhány másodpercet kell kihasználni arra, hogy a tartalomhoz illő megjelenéssel felkeltsük az érdeklődést, és olvasásra késztessük a látogatót.

a tartalom

El is érkeztünk a tartalom kérdéséhez. Mennyit, milyen részletesen, hogyan?

Ha a figyelem felkeltése sikerült, akkor következik a neheze, a látogatót ott kell tartani a honlapon. Ehhez hasznos információkat kell nyújtani. A látogatók egy weboldalt nem úgy olvasnak, mint egy nyomtatott szöveget. Inkább úgy, mint amikor megállnak az újságos előtt, és átfutják a kirakatba kitett folyóiratok szalagcímeit, képeit. Vagyis ritkán olvassák el az elejétől a végéig (bár erre is van példa,  egy új autómodell tesztjéről szóló cikket az igazán érdeklődők végigolvassák, alaposan megnézik az illusztrációkat stb.), inkább pásztázzák a szöveget. Vagyis a címsorokat, kiemelt szövegeket nézik. Ha érdekesnek ígérkezik, beleolvasnak.